«…Ви можете стати архангелом, дурнем
чи злочинцем,
і ніхто не помітить цього. Але якщо у Вас відсутній ґудзик -
кожен зверне на це увагу»
Еріх-Марія
Ремарк
Сьогодні наше життя таке галасливе, швидке та
несамовите, що ми просто не маємо часу замислюватись про такі дрібниці, як
маленький ґудзик. Хоча, напевно, кожен з нас застібає та розстібає хоча б один
ґудзик щодня…. А в гардеробі їх набереться з півсотні, а може, й тисячі…… А
були ж часи коли ґудзиками могли користуватися лише заможні громадяни, і за
ціною вони прирівнювалися до дорогоцінного каміння…
Звичайні ґудзики, що були доведені японськими
майстрами до досконалості, подарували світу «нецке». Саме так звучить слово «ґудзик» японською.
У
перекладі з англійської ґудзик (button) - бутон, що Германска
група мов: німецька Knopf, голландська Кnоор,
ісландська Кnаppr, датська Кnор, ірландськаCnaipe мають
спільних предків зі значенням «ґуґля, випуклість, вершина». В сучасній
українськй мові з цих мов залишилось слово кнопка, що означає різновид ґудзика.
Романська група мов: французка bouton,
італійська bottone, іспанська baton, португальска botao мають
спільних предків зі значенням «ґулька, пуп'янок, бутон» або «проколювати,
простромлювати, протискувати».
Слов’янська група мов: (російська пуговица,
словенська poglica, латишська puoga і т.д.).
У перекладі з англійської ґудзик (button)
- бутон, що не розпустився. І дійсно, найбільш відомі старовинні гудзики
нагадують малюнком квіти, плоди, чи звірів.
«Пуговица» в
російській мові має той же корінь, що і слова «пугать, пугало, пугач». Деякі
дослідники вважають, що цей збіг пов’язаний як раз з тим, що ґудзик довгий час
слугував оберегом від злих сил.
Перші документальні відомості про шпильки, які
використовували в одязі жительки древніх Афін, відносяться до 570 року до н.е.
Довгий і твердий стрижень шпильки, якщо буде потреба, міг бути використаний як
кинджал. Одна з афінських легенд розповідає про те, як жінки закололи шпильками
гінця, що приніс звістку про загибель їхніх чоловіків на полі бою,
обвинувативши його в тім, що він злякався, й кинув друзів по зброї.
Із часом
шпильки перетворюються на брошки. Залежно від рівня багатства й влади, ґудзики
могли бути й різьбленими камеями з мармуру або агату, і навіть інкрустовані
діамантами, перетворившись у ґудзики, що переходять у спадщину й дотепер
зберігаються в родовитих азіатських, і європейських родинах.
В XVI –
XVII століттях поряд з ювелірними прикрасами ґудзики й застібки стають
складовою частиною світського костюма, прикрашаючи в тому числі туфлі й
чоловічі черевики. Часопис XVII століття описує дам, що носили на одязі від
п'ятдесятьох до ста маленьких декоративних ґудзичків, щось на зразок намиста й
стеклярусу.
Відомі керамісти та ювелірних справ майстри ставилися
до виготовлення ґудзиків з тією же старанністю й вигадкою, з якою створювали свої
вази й підвіски. Ручний дизайн був особливо популярний у роботі із золотом,
сріблом і латунню. Пізніше майстри стали підкладати під грановані скельця
кольорову фольгу, імітуючи кольорові діаманти. Ця техніка називається “
rhinestones”.
Новий етап у мистецтві
виготовлення ґудзиків починається з появи в Італії, а потім і у всій Європі
азіатського фаянсу й порцеляни, а разом із ними - нового матеріалу, що
сподобався дизайнерам і кравцям.
Мистецтво
виготовлення ґудзиків в XVIII столітті досягає високого рівня. Деякі модниці
саме їх ставлять в основу й просять кравців підбирати під них (ґудзики) тканини
із золотим і срібним шиттям, а не навпаки. Стиль придворних художників і
скульпторів відбивається на одязі, і майстри мініатюри розписують скляні, або
глиняні ґудзики в манері Ватте, Бушеві, Мрія. Найвідомішою країною з
емалевого розпису ґудзиків стала Франція, чиї майстри винайшли способи
комбінауії гравірування й розпису.
XIX століття
стало ”золотим століттям” ґудзика. Масове виробництво в різних країнах,
наполеонівський (ампір) і вікторіанский стилі, відкриття целулоїду розкривають
перед виробниками нові обрії, обіцяючи заміну дорогих металів на штампований і
писаний пластик. Почалася скажена конкуренція між компаніями в сфері
виробництва ґудзиків і уніформ для армії, мисливських, і спортивних клубів.
XIX столітті
існував романтичний звичай нанизувати рідкі й найкрасивіші ґудзики на нитки.
Друзі й родичі дівчини теж могли поповнити нитку найвишуканішими екземплярами
зі знайдених або наявними в них. Коли число ґудзиків у такій “нитці любові”
(сhаrm string) досягало магічної цифри в одну тисячу, дівчина повинна була
зустріти свого Принца. Експертам і шукачам фольклору пощастило відшукати кілька
таких уцілілих ниток, і сьогодні вони прикрашають музейні й приватні колекції.
У Росії
мода на ошатні “штучні” ґудзики з'явилася разом із реформами Петра Першого,
коли через вікно в Європу можна було побачити королівські двори й знать, що
носила незліченні ґудзики й ґудзички, обтягнуті шовком і розшиті парчею й
золотий канителлю.
Немає коментарів:
Дописати коментар