Система позашкільної освіти — це система, що характеризується цілеспрямованим функціонуванням
навчання, виховання, розвитку та соціалізації особистості у вільний час, з її
особливими структурами, зв'язками та відносинами між елементами.
Позашкільна освіта є системним об'єктом
як у змістовому, так і в процесуальному його аспектах.
Змістовими компонентами позашкільної освіти є культура, суспільство, природа, люди.
До процесуальних
компонентів позашкільної
освіти належать сім'я, навчальні заклади (позашкільні, дошкільні,
загальноосвітні, професійно-технічні, вищі), бібліотеки, клуби, дитячі,
учнівські і молодіжні організації, товариства, засоби масової інформації тощо.
Особливостями системи позашкільної
освіти є її цілісність, структурованість, ієрархічність, різноманітність форм
організації роботи, взаємозв'язок із середовищем. Основним системоутворюючим елементом в системі позашкільної освіти є
діяльність особистості у вільний час.
Система позашкільної освіти в
позашкільних навчальних закладах за своїм характером є методичною системою, що
передбачає здійснення за певною методикою. Включає такі основні взаємозв'язані
елементи: мета і завдання, зміст освіти, форми, методи і засоби здійснення.
Мета та основні завдання позашкільної
освіти
Мета позашкільної освіти обумовлюється
загальною ідеєю державотворення. Мета пов'язується з проектуванням діяльності.
Визначення та формулювання мети
позашкільної освіти здійснюється на трьох рівнях:
1) на рівні держави;
2) на рівні організаційної системи в
цілому (навчальних закладів, сім'ї, установ, колективів тощо);
3) на рівні безпосереднього здійснення
позашкільної світи (педагог, батьки, діти).
Освіта належить до соціокультурних
систем, і традиційно будь-яка освітня система ставить перед собою освітню мету,
а як система соціальна – соціально-педагогічну мету.
Освітня мета – формування пізнавальної та практичної компетентностей, отримання
знань, навичок для досягнення успіху у житті, для виховання
конкурентно¬спроможної людини у нових ринкових відносинах. Відповідно соціальна
мета - це допомога дитині в подоланні психологічних труднощів, які виникають у
процесах навчання, виховання, розвитку, соціалізації і обумовлені різними
чинниками: освітніми, віковими, сімейними, соціальними,
індивідуально-психологічними.
Соціально-педагогічна мета орієнтує на створення таких умов соціокультур-ного середовища
закладу, які забезпечують всі можливості для формування компетентностей,
розвитку активності вихованців, реалізації їхніх потенційних здібностей шляхом
соціальної взаємодії з дорослими, в атмосфері доброзичливості, взаємодопомоги, толерантності.
Для того щоб дитина отримала відповідні
знання, досягла успіху в житті і відбулася як особистість, в
навчально-виховному процесі позашкільного навчального закладу створюються
відповідні умови для розвитку її суб'єктної активності, що, у свою чергу, є
однією з головних передумов формування пізнавальної та практичної
компетентностей, набуття знань, вмінь та навичок. Особистісні ж якості,
розвиток творчої та соціальної компетентності, розуміння морально-духовних
цінностей формуються тільки в процесі соціальних відносин у соціокультурному
середовищі. І таким середовищем може стати для дитини позашкільний навчальний
заклад.
Головна мета позашкільної освіти
детермінована соціальними потребами та цілями суспільства. Мета конкретизується
в державних планах та програмах, урядових рішеннях. Відповідно до чинних
державних документів, основна мета позашкільної освіти полягає у навчанні,
вихованні, розвитку та соціалізації особистості у вільний час у позашкільних
навчальних закладах та інших соціальних інституціях.
Основними завданнями позашкільної освіти є:
• виховання громадянина України,
поваги до прав і свобод людини, почуття власної гідності, відповідальності
перед законом за свої дії;
• вільний розвиток особистості та
формування її соціально-громадського досвіду;
• виховання у вихованців, учнів і
слухачів патріотизму, любові до України, поваги до народних звичаїв, традицій,
національних цінностей Українського народу, а також інших націй і народів;
• виховання в учнів і слухачів
шанобливого ставлення до родини та людей похилого віту;
• створення умов для творчого,
інтелектуального, духовного і фізичного розвитку вихованців, учнів і слухачів;
• формування у вихованців, учнів і
слухачів свідомого й відповідального ставлення до власного здоров'я та здоров'я
оточуючих, навичок безпечної поведінки;
• задоволення освітньо-культурних
потреб вихованців, учнів і слухачів, які не забезпечуються іншими складовими
структури освіти;
• задоволення потреб вихованців, учнів
і слухачів у професійному самовизначенні і творчій самореалізації;
• пошук, розвиток та підтримка
здібних, обдарованих і талановитих вихованців, учнів і слухачів;
• вдосконалення фізичного розвитку
вихованців, учнів і слухачів, підготовка спортивного резерву для збірних команд
України з різних видів спорту;
• організація дозвілля вихованців,
учнів і слухачів, пошук його нових форм; профілактика бездоглядності,
правопорушень;
• виховання в учасників
навчально-виховного процесу свідомого ставлення до власної безпеки та безпеки
оточуючих;
• формування здорового способу
життя вихованців, учнів і слухачів;
• здійснення
інформаційно-методичної та організаційно-масової роботи.
Методи позашкільної освіти
Ефективність позашкільної освіти багато
в чому залежить від методів, які використовуються.
Методи позашкільної освіти – це засоби впливу педагога на вихованців, на свідомість, почуття,
волю, поведінку, способи педагогічно правильної організації їх життя, трудової
діяльності і відносин у ній.
Методи позашкільної освіти є важливими
категоріями, що поділяються на:
• методи формування свідомості
особистості (бесіди, лекції, диспути, приклади, інтелектуальні аукціони тощо);
• методи організації діяльності
(педагогічні вимоги, суспільна думка, вправи, створення виховних .ситуацій,
ситуаційно-рольові ігри, соціально-психологічні тренінги, "мозкові
атаки" тощо);
• методи стимулювання поведінки
(змагання, заохочення тощо).
Немає коментарів:
Дописати коментар